مونرو چیست؟
نوشته شده توسط : علیرضا

تاکنون صدها ارز رمزپایه ارائه شده اند که همگی تلاش کرده اند تا حریم خصوصی بیشتری در اختیار کاربران قرار دهند؛ البته سطوح متفاوتی از موفقیت را شاهد بوده اند. بیت کوین بعنوان اولین رمزارز در ابتدا به قصد تامین ناشناس بودن برای کاربران خود ایجاد شد. پروتکل این رمزارز تلاش کرد تا سطح بالایی از حریم خصوصی را با محافظت از هویت کاربر با استفاده از آدرس های نامتعارف، رشته های اعداد و حروف تصادفی تامین کند. با این حال، این رویکرد ناکارآمد بوده است.

آدرس ها و تراکنش های بیت کوین هر دو در بلاک چین ثبت می شوند و در دسترس عموم قرار می گیرند. با وجود اینکه آدرس بیت کوین نوعی نام مستعار است، در طول زمان می توان تراکنش های یک حساب مشخص را زیر نظر داشت، پس افراد و آژانس های دولتی می توانند شناخت بهتری از حساب مورد نظر، مالک احتمالی آن و خرید های انجام شده با آن داشته باشند.

در حالی که بعضی تصور می کردند که بیت کوین تاریخ معامله های خود را به طور کامل خصوصی نگه می دارد، سازمان هایی مانند سازمان های مجری قانون، از تجزیه و تحلیل بلاک چین برای پیگیری معاملات بیت کوین استفاده کرده اند.

در سالهای پس از انتشار بیت کوین، رمزارزهای متعددی ایجاد شدند تا کاربران امکان بیشتری برای ناشناس ماندن داشته باشند. برای مثال، بایت کوین (Bytecoin) به عنوان یکی از اولین رمزارزهای دنیای ارزهای دیجیتال معرفی شد ، یک رمزارز غیرمتمرکز و خصوصی که با توجه به متن باز بودن آن قابلیت استخراج را نیز دارا می باشد.

بزرگترین مزیت استفاده از شبکه بایت کوین برای انجام تراکنش های ناشناس، غیرقابل ردیابی و بدون کارمزد بوده است و می توانید از آن برای دریافت و انتقال پول با اطمینان از این که این تراکنش ها توسط شخص سومی ردگیری نمی شود، استفاده کنید.

مونرو (Monero) نیز به طور پیش فرض خصوصی است و در میان علاقه مندان به استفاده از ارز رمزپایه برای ناشناس ماندن، کاربرد گسترده ای یافته است.

بیشتر بخوانید: بلاک چین (Block Chain)

Monero

مونرو که با علامت اختصاصی XMR نمایش داده میشود یک ارز دیجیتال امن، خصوصی و غیر قابل ردیابی است که در آوریل ۲۰۱۴ راه اندازی شده است. توسعه دهندگان این ارز دیجیتال هیچ مقداری از آن را برای خودشان و تامین مالی شرکت کنار نگذاشتند. تیم برای شروع و ادامه کار خود متکی بر کمک های مالی بوده است.

مونرو که با علامت اختصاصی XMR نمایش داده میشود یک ارز دیجیتال امن، خصوصی و غیر قابل ردیابی است که در آوریل ۲۰۱۴ راه اندازی شده است. توسعه دهندگان این ارز دیجیتال هیچ مقداری از آن را برای خودشان و تامین مالی شرکت کنار نگذاشتند. تیم برای شروع و ادامه کار خود متکی بر کمک های مالی بوده است.

مونرو توسط یک گروه هفت نفره هدایت می شود که پنج نفر از آن ها تصمیم بر ناشناس بودن گرفته اند. تنها دیوید لاتاپی (David latapie) و ریکاردو اسپاگنی (Ricardo spagni) از این گروه هویتی آشکار دارند.

پلتفرم مونرو متن باز (open source) است و از طریق سرمایه گذاری مردمی ارزش پیدا کرده است. مونرو از امضای حلقه ای و آدرس های ناشناس، برای پنهان سازی هویت فرستنده و گیرنده استفاده می کند. تیم توسعه دهنده اصلی دائما در حال گسترش مرزهای امنیت و ارتقا این ارز دیجیتال هستند. بر خلاف باور برخی از کاربران مونرو یک شرکت نیست و هیچ مالک و یا هیئت مدیره ای ندارد. مونرو نوعی ارز مانند بیت کوین یا اتریوم است.

داستان پیدایش مونرو در سال ۲۰۱۲ و با توسعه پروتکل CryptoNote شکل میگیرد. این پروتکل یکی از اولین پروتکل‌های بلاک چین بر مبنای حفظ حریم خصوصی بود و زمینه را برای شکوفایی تعدادی از رمز ارز‌های آینده مهیا کرد. این پروتکل در سال ۲۰۱۲ و زمانی ایجاد شد که نیکلاس فان سابرهاگن (Nicolas Van Saberhagen) وایت‌پیپر CryptoNote ۱٫۰ را منتشر کرد.

همانند بنیان‌گذار بیت کوین ساتوشی ناکاموتو، نیکلاس فان سابرهاگن نیز یک نام مستعار است. در حالی که حدس و گمان‌های در مورد هویت واقعی وی وجود دارد، کسی تاکنون ادعای مالکیت آن مقاله را مطرح نکرده است.

بایت‌کوین اولین رمز ارزی بود که حقیقتاً از پروتکل CryptoNote استفاده می‌کرد . با گذشت چندماه پس از عرضه بایت کوین و در پی انجام یک هاردفورک در سال ۲۰۱۴ مونرو با استفاده از پروتکل CryptoNight متولد شد.

بیشتر بخوانید: هارد فورک چیست؟

تراکنش‌های مونرو به چه صورت انجام میشود؟

در حال حاضر مونرو پادشاه دنیای حریم خصوصی است. زیرا فناوری زیربنایی آن یکی از موفق‌ترین پیشینه‌ها را دارد و همچنین به این دلیل که این سکه در میان سکه‌های حریم خصوصی، بیشترین ارزش بازاری را جذب کرده است.

در حال حاضر مونرو پادشاه دنیای حریم خصوصی است. زیرا فناوری زیربنایی آن یکی از موفق‌ترین پیشینه‌ها را دارد و همچنین به این دلیل که این سکه در میان سکه‌های حریم خصوصی، بیشترین ارزش بازاری را جذب کرده است.

مونرو نیز همانند بیت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال از بلاک چین و از الگوریتم گواه اثبات کار (proof of work) برای تایید تراکنش ها استفاده می کند، با این تفاوت که مونرو سه فناوری امنیتی دیگر را نیز در خود دارد که سبب می‌شود تراکنش‌ها محرمانه بمانند.

این فناوری‌ها به ترتیب امضاهای حلقوی (Ring Signature)، نشانی‌های پنهانی (Stealth Addresses) و نیز تراکنش‌های محرمانه حلقوی (RingCT) نام دارند. این فناوری‌ها بسیار پیچیده هستند. اما اگر به زبان ساده بخواهیم به بررسی آنها بپردازیم:

امضاهای حلقوی موجب پنهان شدن مشخصات فرستنده پول می‌شود. در واقع هر تراکنش در میان گروهی از تراکنش‌های دیگر قرار می‌گیرد که همگی یکسان به نظر می‌رسند. کاربر در هنگام مشاهده اطلاعات موجود در بلاک چین نمی‌تواند منبع ارسال پول (مشخصات فرستنده) را بیابد.

علاوه بر استفاده از امضای حلقه ای، مونرو همچنین حفظ حریم خصوصی را از طریق آدرس های پنهانی که به صورت تصادفی تولید می شوند بهبود میبخشد.  آدرس های یکبار مصرف که برای هر معامله از طرف گیرنده ایجاد می شود. با استفاده از این ویژگی، گیرنده یک آدرس را منتشر می کنند ولی معاملات دریافتی به آدرس های منحصر به فردی منتقل میشوند. در نتیجه، معاملات مونرو نمی توانند با آدرس منتشر شده فرستنده یا گیرنده مرتبط شوند.

تراکنش‌های محرمانه حلقوی نیز میزان پول انتقال یافته را مخفی نگه می‌دارد. این فناوری یکی از جدیدترین قابلیت‌های امنیتی مونرو است. این قابلیت در ژانویه سال ۲۰۱۷ برای به‌روز رسانی شیوه پیشین مخفی نگه‌ داشتن میزان پول انتقال یافته به کار گرفته شد. وقتی یک تراکنش در شبکه مونرو انجام می‌شود، فرستنده باید کل کیف پول خود را وارد کرده و سپس دو خروجی برای آن تعیین کند. به این صورت که ابتدا مقدار پول مورد نظر برای انتقال و بقیه مبلغی که باید به کیف پول بازگردد تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: جنسیس بلاک (Genesis Block) به چه معناست؟

تراکنش به این صورت تایید می‌شود که مجموع ورودی برابر با مجموع خروجی است و هیچ سکه جدیدی از این تراکنش ایجاد نمی‌شود. با این وجود، میزان دقیق مبلغ انتقال یافته مشخص نمی‌شود. رمزنگاری صورت گرفته از سمت فرستنده پول به گونه‌ای است که فقط رایانه‌های موجود در شبکه که برای تایید اعتبار تراکنش به کار می‌روند می‌توانند مقدار آن را بدانند.

 در عین حال، این مقدار از چشم سایر کاربران مخفی می‌ماند. همچنین مراحل امنیتی دیگری نیز در این فناوری وجود دارد که جلوی وارد شدن مقادیری کمتر از صفر از سوی کاربر فرستنده را می‌گیرد.

شایان ذکر است در حالی که سرویس های ترکیب شده برای بسیاری از رمزارزها در دسترس هستند، کاربران معمولا فقط زمانی سکه ها را ترکیب می کنند که به دنبال پنهان کردن چیزی باشند. با این حال، مونرو تمام سکه های مورد استفاده در معاملات را ترکیب می کند، که باعث می شود این سوء ظن کاهش یابد که سکه ها برای پنهان کردن اطلاعاتی که فرستندگان و گیرندگان نمی خواهند به دست اشخاص ثالث بیافتد، ترکیب شده اند.

در حالی که کاربران مونرو قادر به نگه داشتن تاریخ معامله خود به صورت خصوصی هستند، آنها همچنین می توانند اطلاعات را به صورت انتخابی به اشتراک بگذارند. هر حساب مونرو دارای یک کلید مشاهده است، که هر کسی را قادر می سازد تا معاملات حساب را بررسی کنند.

ویژگی‌های مونرو

  • حریم خصوصی: شما کنترل کامل بر روی تراکنش های خود دارید. و مسئولیت ارز دیجیتالی مونرو شما تنها بر عهده شما می باشد. و به دلیل بی هویت بودن مالک مونرو هیچ کس نمی تواند بفهمد مونرو شما برای چه چیزی خرج شده است. فراهم کردن حریم خصوصی بی قید و شرط در پیرامون تراکنش‌ها یکی از مواردی است که سازندگان این رمزارز بر آن تأکید داشته‌اند.
  • تمرکززدایی: اغلب رمزارزها ادعا می‌کنند که تمرکززدایی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند اما وقتی در عمل آن‌ها را بررسی کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها هنوز فاصله زیادی با این مفهوم دارند. در واقع ارزها معمولاً از الگوریتم‌های اثبات سهام و یا اثبات کار بهره می‌برند که هیچکدام باعث تمرکززدایی واقعی نمی‌شود.
  • مقیاس‌پذیری: یکی از مسائل عمده در حوزه رمزارزها مقیاس‌پذیری است. بیشتر این ارزها که بر اساس کدپایه بیت کوین شکل گرفته‌اند دارای یک “محدودیت حجم بلوک” هستند و این محدودیت خودش باعث نقدهای سنگینی در جامعه بیت کوین شده است. این در حالی است که مونرو با ابتکار سازندگانش از اندازه‌های پویا و انعطاف پذیر برای هر بلوک استفاده می‌کند. علاوه بر این یکی از دیگر مشکلاتی که محدودیت حجم بلوک به وجود می‌آورد پیدایش بازارهای پولی است.
  • قابلیت معاوضه: قابلیت تعویض در سطح پروتکل در مونرو لحاظ شده و آن را به یک ارز دیجیتال واقعی تبدیل کرده است. این قابلیت که ظاهراً در مونرو بیشتر از سایر ارزهای رمزپایه به چشم می‌خورد به مشتریان اجازه می‌دهد تا هر چند واحد از یک ارز با میزان واحد مساوی از همان ارز را معاوضه کنند.

بطور مثال بیت کوین یک ارز دیجتالی دارای دفتر ثبت تراکنش های مشترک می باشد. و این به این معنا است که هر کسی می تواند به آن دسترسی پیدا کند و تراکنش ها را رصد و دنبال کند. مثلا اگر شما بیت کوین خریده اید که در زمانی در یک معامله غیر قانونی مانند فروش مواد مخدر استفاده شده است و این برای همیشه در دقتر ثبت باقی خواهد ماند و این بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال لکه دار محسوب می شود و ارزش آن در بازار کمتر از یک بیت کوین سالم می باشد. این مشکلی است که مونرو از بین برده است. از انجایی که تمامی تراکنش ها و اطلاعات به شکل خصوصی باقی می مانند هیچ کس نمی تواند تراکنش های قبلی مونرو شما را ردیابی کند. و تاریخچه تراکنش ها هیچ گاه آشکار نخواهد بود.

  • تعداد سکه ها: در ابتدا تعداد ۱۸٫۴ میلیون سکه مونرو استخراج خواهد شد. پس از پایان استخراج ۱۸٫۴ سکه روند استخراج قطع نخواهد شد و بصورت یک نمودار خطی، تعداد ۰٫۳ سکه در دقیقه قابل استخراج خواهد بود. همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره شد این یعنی اینکه همیشه یک انگیزه ای برای استخراج توسط استخراج کنندگان وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: فورک بیت کوین چیست؟

فرآیند استخراج مونرو چگونه است؟

از آوریل ۲۰۱۴ مونرو حرکت آهسته اما پیوسته خودش را آغاز کرد تا اکنون که به جمع مدعیان بازار رمزارزها رسیده است. اگرچه خرید مونرو آسان‌تر و سریع تر است اما خیلی‌ها علاقه دارند تا خودشان این رمزارز را استخراج کنند.

از آوریل ۲۰۱۴ مونرو حرکت آهسته اما پیوسته خودش را آغاز کرد تا اکنون که به جمع مدعیان بازار رمزارزها رسیده است. اگرچه خرید مونرو آسان‌تر و سریع تر است اما خیلی‌ها علاقه دارند تا خودشان این رمزارز را استخراج کنند.

الگوریتم CryptoNight مونرو در ابتدا به شکلی طراحی شد که امکان ماینینگ با cpu را به راحتی فراهم می‌کرد. اما در حال حاضر ماینینگ از طریق کارت گرافیک (GPU) روشی است که می‌تواند برای ماینر سودآورتر باشد. در ضمن هنوز هیچ مدار مجتمع برای کاربردهای خاص (ASIC) برای ماینینگ مونرو معرفی نشده است.

توجه داشته باشید که راه درست استخراج این ارز دیجیتال تنها از طریق استخر استخراج (Mining Pool) مونرو است؛ زیرا استخراج آن هرگز به تنهایی صرفه اقتصادی ندارد. اولین چیزی که باید در مورد آن فکر کنید این است که آیا قصد دارید انفرادی به استخراج مونرو بپردازید یا ترجیح می دهید به یک استخر استخراج ملحق شوید؟

استخراج در استخرها معمولا با هزینه هایی همراه است، اما مزایای بسیاری نیز دارد. کاربرانی که قدرت محاسباتی کافی ندارند ممکن است جهت گرفتن پاداش حل مساله زمان طولانی را صرف نمایند؛ برخلاف یک استخر استخراج که کاربران آن تلاش خود را به منظور کاهش واریانس و جریان مداوم درآمد با یکدیگر به اشتراک می گذارند.

بیشتر بخوانید: ماینینگ بیت کوین چگونه عمل می‌کند؟

مزیت‌های مونرو نسبت به بیت کوین

  • الگوریتم استخراج مونرو: استخراج بیت کوین در مدارهای مجتمع با کاربرد خاص که به اختصار (ASIC) گفته می‌شود و همینطور کارت‌های گرافیک قدرتمند نسبت به پردازنده رایانه‌ خانگی و لپ تاپ سریع‌تر است. اهمیت این موضوع در این است که برای کاربر معمولی استخراج بیت کوین هیچ ارزشی ندارد. وقتی کاربران نتوانند در استخراج مشارکت کنند پس گروهی خاص از استخراج کننده‌ها با سخت‌ افزار قوی و به صورت متمرکز در کشورهایی که هزینه برق در آنها کمتر است در شبکه بیت کوین مشارکت می‌کنند.
  • انطباق پذیری اندازه بلاک: بلاک مونرو به صورت تقریبی هر دو دقیقه ساخته تکمیل می‌شود، در حالی که هر بلاک بیت کوین در ۱۰ دقیقه تولید می‌شود. بلاک‌های بیت کوین دارای محدودیت حداکثر اندازه هستند و از طرف دیگر برای تایید هر تراکنش، آن تراکنش باید وارد یک بلاک شود، حال آن که بلاک‌های بیت کوین به دلیل حجم بالای تراکنش‌ها به سرعت پر می‌شوند و زمان زیادی در حدود یک ساعت باید منتظر تایید تراکنش بمانید و اگر بخواهید کارتان زودتر راه بیافتد باید کارمزد بیشتری به شبکه بدهید. مونرو از ابتدا به شکلی طراحی شده که بتواند اندازه بلاک را مطابق افزایش در تعداد تراکنش به صورت خودکار تغییر دهد تا کاربران زمان بسیار کمتری را برای تایید منتظر بمانند.
  • حریم خصوصی: همانطور که در ابتدا گفته شد مزیت اصلی مونرو نسبت به بیت کوین و دیگر ارزهای رمزپایه اهمیت ویژه تیم توسعه آن به حفظ حریم خصوصی و ناشناس ماندن کاربران است. مونرو در حال توسعه پروژه اینترنت مخفی I2P است که با اجرای کامل آن نه تنها کسی نمی‌تواند هویت شما و تراکنش‌های شما را رد گیری کند حتی اگر اینترنت شما کنترل شود استفاده از مونرو قابل تشخیص نخواهد بود.
  • تبدیل و خرید و فروش: با توجه به پیشتاز بودن بیت کوین و محبوبیت عمومی کسب شده، بسیاری از صرافی‌ها در وهله اول بیت کوین را پذیرفتند و همینطور تعداد فروشگاه‌ها یا خدمات پذیرنده زیادی هم بیت کوین قبول می‌کنند. هر چند مونرو نسبت به بیت کوین در این حد پذیرفته نشده است اما در حدود ۲ سالی که از عمر آن می‌گذرد پیشرفت خوبی در گسترش و پذیرش داشته که به رتبه دهم ارزهای رمزپایه صعود کرده است.
  • قیمت مونرو: در مقایسه با قیمت مونرو مشخص است که بیت کوین پادشاه ارزهای رمزپایه است. قیمت مونرو هم در حال رشد است و برای خیلی از افراد که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند در بیت کوین سرمایه گذاری کنند مونرو یک گزینه جذاب است.

در کل بیت کوین بهتر است یا مونرو؟

در انتهای این مقایسه به طور اجمالی مونرو برنده حفاظت از حریم خصوصی، سرعت، امنیت و تمرکز زدایی است و در مقابل بیت کوین برنده محبوبیت، پذیرش، تبدیل پذیری، تعداد بیشتر توسعه دهندگان و قیمت است.

کیف پول ذخیره سازی مونرو

دیر یا زود با افزایش قیمت مونرو، بسیاری از مردم به دنبال راهی برای نگهداری توکن های XMR خود در فضایی امن هستند. کیف پول های معتبر مختلفی برای ذخیره ی مونرو وجود دارد که شما میتوانید با مراجعه به وبسایت رسمی مونرو آن ها را تهیه و استفاده کنید. 

مونرو با وجود محبوبیت در بین ارزهای دیجیتال، هنوز توسط دو کیف پول سخت افزاری بزرگ TREZOR و Ledger Nano S پشتیبانی نمی شود. اما مونرو در برنامه پشتیبانی هردوی این کیف پول ها قرار دارد. کیف پول آنلاین کوین پیمنت نیز ذخیره سازی دارایی مونرو را پشتیبانی می کند.

 

 




:: برچسب‌ها: مونرو ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: